söndag 14 december 2008

klantig fredag

Det var ett tag sedan en av dom där lite minde praktiska dagarna jag ibland lyckas med inföll sig. Därför kanske jag inte borde blivit så förvånad..
Jag väljer nu att dela med mig, trots att det ine var det smartaste jag gjort. Håll till godo:

I fredags vaknade jag tidigt eftersom dagen var inplanerat intensiv. Luciatåg tidigt med mellanstadieungarna gick som smort. Dom sjöng o lös som små ljus. Hann med en fika innan nästa tåg på skola 2 skulle kollas in. O helga natt i mäktig version med elgitarr o galet stor kör var riktigt kul att se.
Därefter hade jag avslutningslektion med alla fredagselever som jag vanligtvis har under en hel dag, på 80 min. Intensivt men kul.
Lite uppstressad svänger jag förbi båthemmet eftersom jag glömt min mobil o ska besöka vän i Norge under helgen. Planen är att köra till gas-station på andra sidan bron (finns tyvärr ingen på ön, o jag föredrar gas framför besin så långt det går.,) för att sedan köra till Uddevalla o ställa mig på lämplig parkering vid busshållplatsen.

Jag kommer halvvägs över bron. Sen hostar bilen till av törst!! Det här händer INTE!! men jodå, det gjorde det. Jag har fått motorstopp PÅ TJÖRNBRON!!!! är det överhuvudtaget lagligt att vara så klantig? o hur fan löser man en sån situation. Är dessutom liite stressad.. Tänker att jag vill gråta, men placerar istället varningstriangeln bakom bilen o försöker lifta till närmsta bensinstation. nån minut senare stannar en taxi (!) o kör mig vänligt till station o tillbaka. Jag lämnar dock i all förvirring in bankkortet på macken som deposition för plastdunken jag lånar på macken, o får låta taxikvinnan köra tillbaka till macken för att få betalt..
När vi kör mot bilen hör jag att min händelse förevigats i direktsänd radion. "varning stillastående fordon, i höger körfält, mitt på Tjörnbron". Jag står o skäms o tankar på åbäket. kör fort tillbaka till macken o betalar. Åker vidare mot Uddevalla där bussen ska ta mig till ett annat land.

Men, när jag 5minuter efter att bussen skulle avgått störtar in på terminalen, visar det sig att den inte ens kör förbi centrala stan! jag är 7km fel!! Jag vill gråta igen, men tar min väska o påse full med present-julmust o julkaffe o traskar tillbaka till bilen.

Ut på motorvägen, till lillbyn där jag hittar en annan buss mot Oslo, som lämpligt nog faktiskt inte är fullbokad o går en kvart efter ankomst. Tur, men ändå inte va?

Nåväl, de va skoj o hänga med min gamla vän i lilla storstan o nu hade jag nästan glömt av att detta hänt. bara nästan. Hoppas jag nu gjort mig förtjänt av lite tur ett tag framöver.

5 kommentarer:

Stifflert sa...

Ha ha! Min tankspridda kära vän! Saker ordnar sig alltid på ett eller annat vis. Det är tur det!

Rizma sa...

Jag får flashbacks från när vi körde för tok för långt när vi skulle till Arlanda. Men det slutar ju alltid lyckligt, det är bara att det tar lite längre tid än man tror.

Dragbasun63 sa...

Visst är det härligt med bilar som stannar lite här och var när man minst anar. Jag har en som går bara när den själv vill även med bränsle i tanken.
Håkan

Anonym sa...

alltså, det där är verkligen min största skräck i livet och en väldigt bra anledning till att jag inte borde skaffa bil... Varför finns det inte gasdunkar förresten? haha.

emelie sa...

gött att jag har människor omkring mig som förstår.. är ju som sagt int första gången, eller sista ;) ibland hittar man saker när man går vilse.

hehe, vore praktiskt med gasdunk.